lördag 2 mars 2013

Ull blir mull och lin blir gull....

...säjs det i det gamla talesättet, men i det här fallet stämmer det inte! Ikväll blev den klar, min fina sjal gjord av handspunnen ull. Naturfärgat grå blandat med krappfärgat, tillverkat för 25 år sedan. Då hade jag min "spinnperiod". Gjorde ett specialarbete om spånad tillsammans med två kursare på textillärarlinjen. Jätteintressant och roligt. En period när jag satt väldigt mycket vid min spinnrock och testade olika typer av fibrer. Mest blev det små garnhärver som prover. Därför känns det extra roligt att det faktiskt blev något "riktigt" av något spunnet tillslut, även om det hann gå många år emellan. Ullen är fortfarande sådär småfet, men absolut inte härsken. Tänker ändå tvätta min sjal imorgon, sen blir den skön att lägga över frusna axlar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar