tisdag 19 mars 2013

När du får oväntat besök!



Minns ni Gevalias reklamkampanj med ovanstående ord?! Rätt nytänkande, lite smårolig och just oväntad i reklamsammanhang, när den dök upp någon gång på 80-talet.
Kom att tänka på den ikväll, när en gammal arbetskamrat till Kjell ringde och frågade om vi vill ha besök imorgon kväll, han ville så gärna träffa oss. Vi har inte sett honom på väldigt länge, han bor på Gotland, men råkade vara  i stan några dagar den här veckan.
Det blir trevligt att träffa honom, men inte är Gevalia kaffe, det första jag tänker på att ställa på bordet.
För det första så är det Zoega som gäller i det här huset. För det andra kan han komma tidigast kl 19 eftersom både maken och jag jobbar till 18. Och då är det middag som gäller.
Snabbt gick jag igenom kyl och frys för att se vad som går att fixa ihop, jag hinner nämligen inte handla något. En fisksoppa skulle jag lyckas få ihop till såg jag. Två flaskor  vitt vin fanns också i förrådet. Om man gör ett örtsmör, blandar med ost och brer på färdigköpt rostbröd, som man sedan gratinerar i ugnen, så  behöver jag inte baka. Till efterrätt kan man då ta något lite matigare, så jag rörde nyss ihop en morotskaka som jag ställt in i ugnen ikväll. Då hinner jag göra rent toaletten skura duschväggarna och bädda rent i gästsängen medan den gräddar. Hade planer på att ta fram dammsugaren också, men maken sover, så det skulle inte vara populärt. Blommor hinner jag köpa påväg hem från jobbet imorgon!
Jag vet att det är helt vansinnigt. För att inte tala om vad maken tycker om min plötsliga kvällsenergi!
Och vår gäst kommer inte att märka vare sig duschväggar, toa, dammsugna golv eller färska blommor.
Men för mig är det viktigt-och faktiskt roligt (även om det hade varit roligare med lite mer framförhållning...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar