söndag 24 mars 2013

Våffeldag i förskott!

Efter förmiddagsgympa blev det våffelsmet och yngsta dottern och jag kalasade på våfflor, vispgrädde och sylt ute i solen. Visserligen med jackor och filtar, men i alla fall-det var mysigt! Imorgon är våffeldagen, men vi tog ut den i förskott!!
Maken for till Valencia i Spanien igår, för en knapp vecka på kurs, och han packade joggingskorna, så jag tror han hoppas på en del ledighet också!
På eftermiddagen gick jag emellan tvättstugan, brödbak och broderi. Och så lyssnade jag på gamla avsnitt av Spanarna. Mina korsstygnskycklingar blev fler och jag monterade dem till en påskbrödkorg.
 Brodyren har en historia.
Vi var några kollegor på studieresa till Oporto i norra Portugal för några år sedan. En ledig eftermiddag gick jag och Kia, hemkunskapsläraren,  förbi en liten sybehörsbutik som skyltade med flera olika fina brodyrer. Vi gick in och bad att få titta på de fina spetsarna. Det var två gamla farbröder som stod bakom en disk. Det var som en riktigt gammaldags lanthandel. Allt låg förpackat i små lådor på hyllplan från golv till tak. De brodyrer vi ville se, fanns bara i skylten, farbröderna kunde ingen engelska, men vi pekade och försökte förklara och  en av farbröderna sträckte sig för att få tag på kartongen med brodyren. Samtidigt råkade han stöta till flera andra saker i skyltfönstret, så det blev som en slags dominoeffekt och allt bara rasade omkull och det blev till en enda röra. Min kollega sa till mig; -"Nu måste vi köpa varsin bit, vad de än kostar, och sen ser vi till att komma härifrån så fort som möjligt!"
Och ja, den var mycket dyrare än vad jag trott, men jag köpte en meter och se där, nu fick jag användning för i alla fall 65 cm av den!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar