torsdag 28 mars 2013

Skärtorsdag

Sista arbetsdagen för påsklovet ; HURRA! Det ska bli så skönt, så skönt att vara ledig i 10 dagar!
Dottern och jag inledde lovet med att ta en sushi-lunch på stan innan vi åkte för att handla påskmaten. Jag var glad att vi var två för det var mycket folk i butiken, massor av små söta påskkärringar, påskharar och påskgubbar. Var man utklädd och kom till Ica Maxi idag så fick man ett påskägg fyllt med godis. Det är ju den dagen idag. Skärtorsdagen, när alla häxor flyger till Blåkulla! I vår familj har man alltid kallat den som sover längst den här dagen för "skärkorv", tror att det är något sörmländskt. I morgon blir man "långlat", på lördag "påskmuren", söndag "påskloska" och på måndag "annandagskrycka". Tyckte det var spännande när man var barn, och man var mån om att komma upp före den sista!
Att det heter skärtorsdag kommer sig visst av att Jesus tvättade fötterna på sina lärjungar den här dagen! Skär hade något med rena att göra.
Jag har också renat mig, tog ett långt varmbad nu ikväll och bara njuuuuuuter av ledigheten framför mig!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar