söndag 17 juni 2012

Ordning och reda - en kreativ process!

Varje år när jag får sommarledigt inträffar samma symtom hos mej. Jag drabbas av "rent hus-sjukan".
Det ska tvättas mattor, täcken och kuddar. Det ska röjas i förråd och åkas till återvinningen. Det ska rensas garderober och linneskåp. Det ska städas tvättstuga. Det ska frostas av frysar.  Det ska städas köksskåp och lådor. Och som idag; min syhörna med tyg-, garn-, sybehörs- och hobby-lådor ska röjas ur och sorteras.
Det är alla dom där ställena som inte kommer med i vanliga veckostädningen som jag liksom måste gå igenom när jag blivit långledig. Kan inte riktigt koppla av förrän det är gjort.
Nu finner jag faktiskt ett visst nöje i att hålla på med detta. Blir liksom tillfreds när det är rent och fräscht, ordnat och sorterat.
Den här helgen var dessutom perfekt för dylika aktiviteter. Det har tokregnat konstant i två dagar nu. Så igår fick köket en omgång och idag är det alltså syhörnans tur.
Syhörnan är intressant att gå igenom. Där hittar jag t ex  halvfärdiga projekt som jag börjat med någon gång under året men tröttnat på och aldrig gjort färdigt. Ibland hittar jag grejer som jag inte hade en aning om att jag ägde! Desssutom, och roligast av allt, är att jag hittar inspiration till nya projekt genom att flytta runt gamla tyger, garner och sybehör. Därför tar denna lilla del av huset ganska många timmar att få klar.
Men jag ser det som en kreativ process-och genast får städningen en helt annan dimension!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar