måndag 18 juni 2012

Den andra våren eller klimakteriekossa??

Idag har jag varit hos gynekologen. Jag går tusen gånger hellre till tandläkaren! Och det beror inte bara på att min man är tandläkare! Å andra sidan är jag glad att min man inte är gynekolog.....
Ibland måste man dock göra saker även om man inte tycker att det är så skoj.  Jag skulle dra ut en hormonspiral som suttit i tre år på övertid och så var det dags att ta cellprov.
Lite vemodigt kändes det när jag cyklade därifrån. Den här gången drog jag inte ut en spiral pga att vi vill ha barn (vilket jag för allt i världen inte vill) utan för att det är slut med det. En livsfas är passerad. Jag har inträtt i klimakteriet!
I Asien kallas klimakteriet för ”den andra våren” – en ny livsfas som man ser med vördnad på. Att hylla den andra våren innebär att vi accepterar åldrandet och de förändringar som sker i våra liv, istället för att vara rädda för dem. I de flesta asiatiska länder har kvinnor få eller inga besvär i klimakteriet och synen på denna fas är positiv. Det beror till viss del på skillnader i kost och livsstil men också på att man värdesätter och respekterar naturligt åldrande.
"Den andra våren", det låter riktigt vackert! Bättre än meno-paus eller klimakterium i alla fall! Och att se positivt på den livsfas man befinner sej i, det måste ju vara det enda rätta. Vad är alternativet liksom??

Och livsfasen ikväll var helt OK. Min syster och jag spenderade kvällen på "Stationen",  krogen i gamla centralstations-huset här i Uppsala. Trivsam miljö och god mat. Vi satt faktiskt ute på perrongen och åt, drack vin och pratade i nästan fyra timmar. Måndagslyx!! Sådant man kan unna sej när man har sommarledigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar