torsdag 1 november 2012

Tema Indien

Så var det Ingrids tur att stå för maten! Jag gissade att hon skulle gå på Indiskt tema, hon har alltid varit svag för Indien. Redan i 11-12-årsåldern skulle hon ha indisk inredning i rummet. Jag sydde och broderade kuddar med pärlbeklädda elefanter och silkestofsar i hörnen, vi gjorde en spalje som avskilde rummet och det var en massa färgade lyktor med värmeljus i överallt. När hon fyllde år skulle det vara indiskt tema på inbjudningskort, dukning och mat. Karin och jag var och tränade och när vi kom hem spreds förföriska dofter över hela huset. På våra sängar låg välkomstkort där det stod att vi skulle klä oss indiskt. Så det blev till att gå ut på nätet och se hur man draperade en sari. Jag plockade fram ett par gamla blommiga gardiner och draperade över en lång mörkblå sammetskjol och ett glitterlinne. Målade ögonlocken med guld, satte i stora örhängen och så en röd prick i pannan. Levande ljus i färglada lyktor och indisk musik spred en sagolik stämning till middagsmaten. ´Vi fick till förrätt; smördegsknyten med kryddiga grönsaker. Till varmrätt stekt kryddris, kyckling Garam Masala, Naanbröd, Raita och Chimchurry. Till efterrätt tjock yoghurt blandat med siktat florsocker, grovhackade kardemummakärnor och pistagenötter. Allt var fantastiskt gott-vilka smaker!!
Idag blev jag klar med mina frihandsquiltade kuddar, som ska pryda vardagsrumssoffan. Tyckte det var roligt att göra något annat än bara provlappar med "läxan" från kursen. Kanske är dom inte helt perfekta i stygnen, men jag blev riktigt nöjd! Har också hunnit med en härlig ryggmassage efter att jag varit till miljöstationen med alla säckar med trädgårdsrens. Och på eftermiddagen kom min bror och svägerska över på en fika. Gissa om jag njuuuuuuuter av mina ledig dagar!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar