torsdag 22 november 2012

Jag samlar den goda energin

Nyss hemkommen från syjuntekväll i Årsta. Lite virkning och stickning, te, mackor och Marits goda hemkokta krusbärsmarmelad och massor av prat och skratt. Vardagskvalité!! Behövde lite skratt och umgänge efter en jobbdag med bråk och strul mellan elever på skolan. Polisen fick tillkallas idag pga hot och trakasserier. Från och till genom åren så har det varit lite turbulent mellan ungdomar. Anlagda bränder, knivhot och misshandel. Det händer saker i "högstadieåldern"!!! På mitt första lärarjobb, som 19-åring, i Skogås utanför Huddinge, minns jag hur personal på Luciamorgonen stod och muddrade elever för att kolla att dom inte hade med alkohol till skolan. Det var för över 30 år sedan, så oroligheter har inget med "tidsandan" att göra. Fast jag undrar om inte depressioner, ätstörningar, självskadebeteénde och att folk i allmänhet mår dåligt har med den här tidsandan att göra. Tycker dessa symtom ökat på de 14 år jag arbetat på högstadiet. Vilka bär skulden? Vilka tar ansvaret för att förändra? Blev nästan mörkrädd idag på eftermiddagen, när jag fick veta vad en förälder svarat sitt barn som behövde stöd och kärlek. Men jag ska inte börja tänka på det nu när timmen är sen, då blir jag bara upprörd och tankarna börjar snurra. Jag ska istället krypa ner i sängen och tänka ut dagens tre positiva ögonblick, så att jag kan samla den goda energin och sova sött. Förhoppningsvis vaknar jag då utvilad och med ett leende på läpparna, så att jag kan göra en annan människa något gott imorgon!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar