söndag 4 november 2012

Alla helgons dag

Två bilder från Berthåga kyrkogård. Där mötte jag upp mina barn kl 18.30 ikväll. Mörkret var verkligen kompakt, men marschaller lyste, som vanligt, längs hela infarten och på nästan alla gravar fanns ljus. För att inte tala om minneslunden, ja, se själv. Väldigt stämningsfullt. Mamma, pappa, svärfar, svärmor, svågrar-vi tänker på er, ni fattas oss! Tidigare på dagen cyklade jag till gamla kyrkogården och tände ljus på Kjells farmor och farfars grav. Valdine Jansson, vilken kvinna! Uppvuxen i Herräng där pappan arbetade i gruvan. Fick ta sig till stan vid 14 års ålder och söka arbete som piga. Gifte sig med Edmund, som dog när tredje barnet var litet. Vilket människoöde, och vilken härlig kvinna det var. Jag lärde känna henne när Kjell och jag började träffas, vi var ofta där och drack lördagskaffe och åt skorpor.
Efter kyrkogården samlades vi hemma på Noreens för middag. Den här bilden tog vi och skickade till Kjell. Vi räknade ut att klockan i Japan borde vara halvtre på natten, vilket innebar att det var Kjells födelsedag, så det blev alltså en födelsedagshälsning. Hoppas att han fick den! Kanske vaknade till den.... Det var så trivsamt att ha alla sina barn och flickvänner runt bordet ikväll. Vilken rikedom att få vara samlade så!! Nu har lördagen för längesedan övergått i söndag, jag har diskat upp och är redo för sängen. Imorgon bitti ska jag upp tidigt och baka bullar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar