onsdag 28 november 2012

Veckohandling

Jag har nog sagt det förut; jag handlar mat i princip en gång i veckan-och den handlingen föregås av en veckomatsedel. Detta läsår har matsedeln skrivits på onsdagkvällar. Min veckoplanering tar minst en timme i anspråk. Jag börjar med att läsa veckans "Maxi-blad" för att utgå från extrapriser. Sedan slår jag mig ner vid köksbordet med receptsamlingar, böcker och så datorn där jag ofta slår upp olika recept. Jag tycker alltid det är roligt att planera maten, även vardagsmaten. Det är en utmaning att få den varierad och jag försöker varje vecka att testa minst ett nytt recept. Jag går efter principen två fiskdagar, en köttfärsdag, en kycklingdag, en soppdag, en vegetarisk dag och en köttdag. Det blir oftast nötkött. Jag SKULLE vilja åka till "Svensk Lantmat"och handla oftare, den lilla butiken med närproducerat och ekologiskt i svartbäcken. Men själva inköpen vill jag ska gå relativt snabbt, och då är Ica Maxi nära och så har dom allt, så för det mesta så sker all handling där på torsdagseftermiddagarna, ibland svänger jag förbi Ica Väst och kompletterar, dom är bra på kött. Till middag idag hade jag planerat raggmunk. Jag hade tur-för maken som alltid brukar åka till tandläkarhögskolan i Huddinge på föreläsning på onsdagskvällar, hade bestämt sig för att stanna hemma idag pga snöovädret. När jag kom hem från jobb och träning hade han börjat laga mat. Raggmunk tar ganska lång tid att grädda och kanske inte är den allra roligaste matlagningen. Fast jag brukar tänka att det är lite meditativ tid! Men ikväll kunde jag gå direkt från duschen till matbordet, och det var inte heller så dumt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar