onsdag 7 november 2012

Motion förlänger livet för alla!

Rubriken från en artikel i Uppsala Nya Tidning i morse. Man har gjort en ny stor s k sammanslagningsstudie dvs den är baserad på flera olika studier med sammanlagt 650 000 deltagare. Nu publiceras den i en medicinsk tidsskrift. Att göra även en liten mängd fysisk aktivitet till en daglig rutin kan förlänga livet och med den vetskapen kanske man kan övertyga fysiskt inaktiva personer om att det är mödan värt att börja motionera även om det inte nödvändigtvis leder till viktminskning. Själv bör jag kunna förlänga min livslängd med drygt sju år, och det låter ju fantastiskt. Det beror på att jag är normalviktig och motionerar en timme per dag. Om man får tro på den här studien. Sju år! Det är rätt mycket tid! Helt ok för min del!! Och nu ska jag ägna en liten del åt den tiden till att sooooova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar