måndag 31 december 2012

Nålbinda

Med jämna mellanrum kommer det ibland elever som frågar om dom kan få lära sig nålbindning. Det händer inte ofta, senast var det kanske sju år sedan, men precis innan vi gick på jullov var det en flicka i årskurs åtta som frågade om hon inte kunde få lära sig nålbinda. Jag har ett ganska brett textilt hantverksintresse, kan litegrann om ganska många olika tekniker. En del tekniker tycker jag dock mindre om att utöva. Nålbindning hör till en sån teknik. Jag har efter min textillärarutbildning påbörjat två vantar, men aldrig färdigställt dom. Det går långsamt, det är tråkigt och det blir inte speciellt fint. Om ni frågar mig!! Dock tycker jag att alla ska ha rätt att bilda sig en egen uppfattning. Och jag brukar tänka att jag kanske ändrar mig om saker och ting. Därför satte jag mig idag med nål och garn, lagom till Lars Lerin började sitt Vinterprat på P1. Tänkte att en ärmmudd skulle få mig på andra tankar, dessutom behövde jag friska upp tekniken, om jag ska kunna visa eleven när vårterminen kör igång! Jag lyssnade på Lerin, sen lyssnade jag på Rickard Wolf och därefter på Soran Ismail via datorn. Sammanlagt fyra och en halv timme. Det blev en ärmmudd på ca 6 cm. Jag tyckte inte det var speciellt skoj, eller blev särskilt fint den här gången heller........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar