söndag 23 december 2012

Minns ni Bertil Perrolf?

Julöppet i Visby var ett radioprogram som under många år sändes på julaftonens morgon 00:00 - 02:00 direkt från Visby på Gotland. Programmet leddes av de båda radioveteranerna Tommy Wahlgren och Bertil Perrolf. Innehållet bestod i att Wahlgren och Perrolf vandrade runt i Visbys gränder och samspråkade om julen. Ofta hälsade de även på någon nattvandrande Visbybo. Samspråkandet varvades med musik som Perrolf valt. Programmet inleddes alltid med julsången O helga natt i Jussi Björlings tappning. Många radiolyssnare sände in julhälsningar till programmet, och vissa av dessa lästes upp. Programmet sändes sista gången julaftonen 1999. Jag var som klistrad vid radion under många år när detta program sändes. Det var så fantastiskt när Bertil Perrolf stod med mikrofonen nere vid stranden i Visby och man fick höra vågorna slå in mot stranden precis innan O helga natt spelades! Bertil Perrolf var så oerhört blödig, och det blev värre ju äldre han blev, han var 82 år när sista programmet gick och då var det inte helt klart och tydligt vad han egentligen ville ha sagt. Men det passade ju mitt lynne, särskilt på julnatten när jag satt uppe ensam och lyssnade, och lätt kunde bli lite sentimental. Sitter uppe ensam och lyssnar gör jag nu också, nu är det rimstugan och jag försöker skriva egna rim samtidigt. Väntar över midnatt gör jag fortfarande och hoppas att någon vill spela O helga natt i år. Det kommer något program som heter "Vaken". Det är något speciellt med den här natten. Snart,snart får vi önska varandra God Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar