tisdag 4 december 2012

Mors namnsdag....

...det är JAG som är mamman som har namnsdag, för idag är det Barbro. Det kommer ursprungligen från det grekiska Barbara och betyder "främmande", "icke grek". År 2003 fick 53 flickor namnet, men ingen fick det som tilltalsnamn. Jag har egentligen aldrig tyckt om mitt namn. Det är lite tungt. Jag minns när min lilla brorsdotter Evakarin skulle be mig hämta rabarber i trädgården, hon kanske var 5-6 år, men oj vad obegripligt det blev! Hon blandade ihop mitt namn och rabarbern till ett enda jättlångt ord. När jag var liten kallades jag Babbe, pappa fortsatte kalla mig det även som vuxen. Nu har jag väl vant mig, och det är ju liksom jag som heter Barbro. I alla fall så fick jag den där sången "Mors namnsdag" i huvudet idag. Några elever gratulerade mig, min moster Inga ringde och syrran skickade ett sms. När jag var liten skickade alltid min farmor Rut brev med 10 kronor i till den 4 december. Tiorna var av papper på den tiden! Mamma brukade alltid baka en mazarinkaka på den här dagen. Jag firade mig med att delta i den allra sista omgången med frihandsquiltning. Ikväll fick vi sy fjädrar - det var roligt!! Och nu ska namnsdagsmamman krypa till sängs!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar