tisdag 11 december 2012

Ilska suger kraft och energi!!

Vaknade en halvtimme innan klockradion gick på imorse. Som vanligt när det är dags för betyg! Åkte extra tidigt till jobbet för att hinna sitta innan lektionerna började. Det tog längre tid än jag trodde, så jag hann inte med lunch utan slängde i mig en kopp kaffe och en chokladboll. Under näst sista lektionen kom jag osams med en elev som betedde sig dåligt. Jag blev riktigt arg och körde ut honom från lektionssalen. Han vägrade, men jag stod på mig och föste ut honom i ryggen. Glömde låsa dörren, och strax därpå stack han in huvudet och fräste åt mig att han hade ont i nacken, och alla andra elever i klassrummet var nu vittnen till misshandeln. Det var omöjligt att argumentera med honom. Lektionen efter kom han tillbaka med biträdande rektorn för att "reda ut händelsen". Det var inga problem, eleven hade tydligen precis innan min lektion blivit osams med vår rektor, och det var ilska från det bråket som hängt kvar när han kom till min lektion. Nu skildes vi som vänner. Hur länge nu det varar...... Sista lektionen slutade 16.15 och sedan satte jag mig med de sista betygen och de papper som måste skrivas för elever som inte når upp till målen. Kl halvsex kom jag hem, huset var mörkt och tomt. Jag lagade lax och broccolipasta, hällde upp ett glas vin, tände ljus, satte på Sarah Dawn Finers julmusik och tog fram min Tara-tidning som kom med posten igår. Sen blev jag sittandes där i ett par timmar och bara slappade. Jag var totalt mentalt utmattad. Fortsatte lyssna på musik och satt bara och stirrade in i ljuset utan att kunna företa mig någonting! Tur att äldste sonen ringde och skingrade mina tankar en stund. Efter det samtalet tappade jag upp ett bad. Under tiden kom bägge döttrarna hem och nu har jag kokat te så vi ska fika. Det är tur att man inte blir arg så ofta-mitt psyke orkar inte med ilska. Jag tänker på eleven som är arg många gånger varje dag, undrar hur hans huvud känns på kvällarna!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar