söndag 2 december 2012

1:a advent

Familjen har gått i säng, jag sitter uppe vid köksbordet och njuter av det julpyntade hemmet. Tallriset som doftar, adventsljusstaken med det första ljuset nerbränt en liten bit, den klarröda julrosen, stjärnan som ger ett varmt, rött sken ifrån sig och de snötäckta buskarna ute i trädgården. Det är kallt ute, termometern visar på minus 14 grader. Jag har suttit och stickat här på kökssoffan och tittat på svtplay "Allt för Sverige". Vi har haft en mysig dag idag. Åt frukost tillsammans, sen åkte maken och äldsta dottern för att jobba och jag ställde mig och bakade. Glutenfritt bröd, vanliga limpor och så kryddskorpor. Vid halvtvå klädde vi (yngsta dottern och jag) oss varmt och promenerade till Johan och hans Annika som bjudit till adventsfika. Har inte sett sonens lägenhet sedan i april när jag hjälpte honom med flytten, och det var en otrolig förändring. Det var riktigt fint nu, extra fint för allt julpynt och det dignande bordet med godsaker. Äldste son med flickvän var där, maken och yngsta dotterns pojkvän. Fick smaka årets Blossa-glögg med japanskt tema, smak av ingefära, den var riktigt god, även en boxglögg som jag glömt namnet på, tydligen var den rekommenderad från Nyhetsmorgon. Morotskaka, cheescake, lussebullar, mjuk pepparkaka med lingongrädde, pepparkakor med ädelost-det var bara att smaska på. Härlig julmusik och trevligt umgänge-precis som en första advent ska vara. Vid fyra gick vi tillsammans upp till slottet och tittade på fyrverkerierna som var riktigt pampiga. Massor, massor av folk på samma ställe, häftig musik och enorma fyrverkerier, intensivt i kanske 15-20 minuter. Efteråt skildes vi åt. Maken tog dottern och pojkvännen i bilen för att åka och hämta äldsta dottern som slutade jobba på Ikea kl 18, pojkarna och deras flickvänner gick vidare åt sitt håll och jag promenerade hem och började med middagen. Nu ska här sovas-det är intensiva arbetsveckor fram till jullovet!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar