torsdag 6 december 2012

Dagsaktuellt

Jag har idag suttit tillsammans med sju tonårsflickor i slöjdsalen. Hade tänt stearinljus och kokat te för att skapa lite hemkänsla, för en av flickorna skulle berätta om sin depression som har dykt upp och succesivt förvärrats under höstterminen. Som jag skrivit förut, känns det som det blir allt vanligare med tonåringar, framförallt flickor, som mår dåligt. Det kan ge sig i uttryck på olika sätt. Jag känner till den här flickans historia ganska väl, har suttit i olika möten och samtal, och nu var det på hennes initiativ, att hon ville tala om för sina kompisar varför hon drar sig undan. Jag tycker det var så modigt och starkt gjort av henne, och jag tycker att hennes vänner bemötte henne så fint och klokt. Det kändes som en värdefull stund att få dela. Ordet depression har för mig fått ett tydligt ansikte nu sedan jag hört den här flickans mörka och förtvivlade berättelse om hur tungt och jobbigt hennes liv är. Man önskar inte sin värsta fiende ner i detta mörker. Pratstunden som skulle vara en halvtimme-trekvart drog ut till två och en halvtimme!! Någon simning blev det inte idag, och veckohandlingen blev förlagd till sen eftermiddag/tidig kväll, eftersom jag pga snömängderna inte kom ut med bilen ur garaget. Tillslut kom plogbilen och när den hade gjort sitt fick jag skotta bort den sista snövallen framför garaget för att komma ut och ta mig till Ica Maxi. Nu ikväll har jag suttit och filat på min julklappsönskelista. De övriga familjemedlemmarna har satt upp sina listor på kylskåpet. Själv tänkte jag att jag inte skulle komma på något, jag har väl redan allt jag behöver!!? Men hur det nu kom sig så lyckades jag plita ner 23!!! saker och upplevelser som jag faktiskt kan tänka mig att få!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar