torsdag 23 mars 2017

Skitungar!

Skitungar rubbade min balans idag!!
Vi har ett gäng killar på skolan som är lite "värstingar". Dom glider omkring som vore dom gangsterkungar. Dom skolkar, hittar på sattyg, hånar, kastar glåpord efter andra elever och är allmänt taskiga. Det har blivit ett "ärende" för SSP, skola, social och polis, som har gått samman och har börjat ha möten med dessa elever och deras föräldrar. Efter första mötet, så känns det lite som att dom "gaddar ihop sig" än mer.
Idag retade jag upp mig på att dom satt samlade i korridoren och skrek och tjoade och skulle göra sig förstådda med munnarna fulla av chips. Det var högljutt med "tonårsbrölsröster". Den delen var väl ganska harmlös, och jag gick bara förbi på väg till personalrummet för att äta lunch. Men när jag gick tillbaka låg såklart chipspåsar och massor av utspottade smulor kvar runt sofforna där dom suttit. Så nonchalant och oansvarigt.
På lektionen efter hade jag en elev som var så odräglig. Han skulle inte göra något utan bara förstörde för andra genom att ta deras grejer, sprätta iväg knappnålar som "vapen" och vara allmänt störig. Dessutom svarade han så fruktansvärt arrogant på tillsägelser, att det slog an mitt sämsta humör. Ungjäkel, om du nu ska förstöra för andra, så ska du ha vett att skämmas en smula när du blir tillsagd.

Vad har hänt med uppfostran och föräldrars ansvar???!!

Jo, jag har uppfostrat 4 ungar, och dom har inte alltid varit guds bästa barn. Dom har ljugit, busat, hamnat i fel sällskap, snattat, klottrat och supit sig redlösa. Men dom har alltid fått stå till svars för sina handlingar! Jag har tagit dom i örat och gått runt till grannar och lärare och dom har fått be om ursäkt. Jag har suttit i medlingar med socialtjänst. Jag har åkt runt till andras föräldrar när det har varit något som flera ungdomar gjorde ihop. Dom har fått stå till svars för det dom gjort, bett om ursäkt och "sonat sitt brott".
Hur ska man annars lära sig??!!
Det är ju vi vuxna som måste visa vägen. Och största ansvaret har faktiskt föräldrarna!

Idag, efter jobbet, hade jag huvudvärk och var på ett uruselt humör. Cyklade hem och hade sms-kontakt med elevens mentor. Bryggde starkt kaffe som jag svepte och sen drog jag iväg på Friskis&Svettis på ett gympa-pass. Här skulle frustrationen svettas bort.
Egentligen hade jag tänkt gå på ett avslappande Yin-yoga pass ikväll, men efter den här dagen var det inte riktigt läge.
Nu tog jag ut mig ordentligt, åkte hem och duschade och hällde upp ett glas vin till matlagningen.
Det blev en Pad Thai till middag och maken och jag  satt länge vid middagsbordet och pratade, med musik och levande ljus.
Sen ringde dottern och pratade, och nu börjar jag komma i balans igen!  Kontentan; Låt inte en skitunge förstöra ditt humör!

Sama Vritti, så hette dagens utmaning i #Lärdiglyssnapådinkropp. Den går ut på att varje in- och utandning ska vara lika lång och lika medveten. Jag gjorde den när jag vaknade i morse, jag ska göra den nu när jag går i säng, och så hoppas på en skön natts sömn. Och på trevliga elever  i morgon.

ps. jag har så gott som bara fantastiska elever, dom jag berättade om idag, hör till undantagen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar