måndag 13 mars 2017

Mer meditation!

I dagens #lärdiglyssnapådinkropp utmaning fortsatte vi på temat fokus och meditation. Idag Vipassana-meditation. Det speciella med den är att vår egen kropp ska få total uppmärksamhet, för att vi ska lära oss skillnaden mellan den fysiska upplevelsen och den mentala reaktionen.  Man ska träna sig på att behålla sin "sinnesjämvikt" oberoende av yttre omständigheter. Lättare sagt än gjort, men visst ligger det något i det!!


Jag tänker att jag mediterar ganska ofta utan att någon annan skulle kalla det meditation! Att handarbeta är för mig ett sätt att fokusera på handens arbete och låta tankarna sväva fritt. Att måla akvarell. Att promenera i naturen. Att en stjärnklar kväll stå och titta på stjärnhimlen. Att knåda en deg. Att sitta och klinka på pianot. Att svettas i bastun. Att simma längd efter längd i bassäng. 
Det finns massor av stunder i livet då man har tankarna för sig själv. Man är i nuet och låter allt annat vara.
Det här skrivandet är också en slags meditation och eftertanke för mig.
Just i denna stund, när diskmaskinen surrar och mitt te står och drar, i väntan på att jag ska dricka det, så är jag precis bara här och nu.
Fokus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar