tisdag 21 mars 2017

En skadad bäver! Viktiga nyheter?

Viparita Karani, dagens position i "Lärdiglyssnapådinkropp, ser ut så här;


Eftersom den är avslappnande, så valde jag att göra den nu ikväll, strax innan sänggående. Vi får väl se om jag somnar ovaggade ikväll!

Imorse läste jag istället dagstidningen. Ja, det gör jag ju varje morgon, men idag läste jag med lite "analyserande" ögon. Vad är det jag läser egentligen?  Funderade över vad som fastnat, när jag cyklade till jobbet. Behövde ha lita "avledande manöver" för att stå ut med snöslasket som vräkte ner!

Det hade varit upptakt med Sirius, Uppsalas fotbollslag, som gått upp i Allsvenskan, det var förstasides-stoff!! Maken följer, kan jag säga!!
Det stod om "rocka-sockor"-dagen, att bära olika sockor för att sympatisera med de som har Downs syndrom, olika är fint!
På ledarsidan stod det att "byggtempot bör sänkas", det har jag tänkt länge. Det byggs så det knakar överallt i stan, och jag kan inte riktigt fatta att det verkligen kommer att gå att bli av med alla dessa lägenheter, även om man säger att det är bostadsbrist. Blir det snart inte tvärsom, tänker jag ?
Bläddrade snabbt förbi en stor artikel om att kyrkan har problem och att intresset för kyrkovalet är svalt. Jag röstade faktiskt sist, mest för att försöka mota SD, men det gick ju sådär, dom ökade från 7 till 15 mandat.
Seniorerna hade invigt en ny restaurang på badhuset. Det hade klippts band och serverats kalops.
Sen föll min blick på en liten notis om att en stackars skadad bäver måste avlivas, och ovanför det om några elever på Bruksgymnasiet i Gimo som får åka till FN-skrapan i New York.
Ekonomisidorna bläddrade jag snabbt förbi.
Ögnade lite om att höginkomst-tagare ska få höjd skatt, och såg rubriken om Brexit, men läste inte.
Däremot läste jag ingående om en vilt främmande människas livshistoria på Familjesidan.
Kultur och sport ägnade jag inget intresse idag.
Och sen var jag tvungen att åka till jobbet.

Vad är då kontentan av detta? Tja, jag undrar lite vad dagstidningen egentligen ger mig av värdefull information? Inget av det jag ovan noterat, och kommer ihåg, är väl så värst allmänbildande?
Men vår generation, eller i alla fall maken och jag, kommer absolut att fortsätta prenumerera. Det är så inrotat i vårt liv att läsa tidning till frukost.
Sen är det klart, om ni skulle fråga maken, så har han säkert helt andra komihåg från dagens tidning.
Jag tror t ex inte att han kommer ihåg något om den skadade bävern........



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar