fredag 9 december 2016

Anna-dagen, lutfisken ska blötläggas!

Jag ska väl inte beklaga mig. Satt bara kvar på jobbet 4 1/2 timme efter sista lektionen idag och var hemma strax efter kl 19. Då hade maken middagen färdig, bordet dukat, vinet uppkorkat och stearinljusen tända. Hörde på lunchen en svensklärarkollega berätta att han åkt hem kl 01.00 i natt. Då hade han plöjt igenom högvis med noveller och börjat bedöma.
Jag är en bra bit på väg, men saknar fortfarande elevalster och blev lite frustrerad när jag upptäckte att en hel klass försvunnit från bedömnings- och betygssystemet.
Nu hoppas jag att allt klaffar på måndag!

Nu är det fredag, och jag är trött som tusan, men jag ska försöka koppla bort alla tankar på skolan och njuta helg. Det ska städas och det ska planeras och lagas stormiddag på söndag. Blir nog bra.

Dagens julbild är en flash-back från barndomen.
Hos min moster och morbror fanns en fungerande vedspis i köket ända fram till 1981. Jag minns mycket väl hur det sprakade i luckorna, jag minns doften och ljudet, jag minns hur våta raggsockor hängde på tork på en tvättlina över spisen. Jag minns hur det fastnade av bark och moss-skräp under barfotafötter, när man kom nära, och hur stark värmen var. När huset sen restaurerades så togs vedspisen bort. Jag saknade den!
Skulle gärna ha en stuga med vedspis, titta bara på den här på fotot, det är så hemtrevligt och så fyllt av minnen! Och se på handduken med det vackra monogrammet som hänger på kanten. Det är gammaldags charm och så nostalgiskt vackert!


På tal om nostalgi; Varför kommer jag ihåg att idag, på Anna-dagen, ska lutfisken blötläggas.....?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar