fredag 11 november 2016

Omfamna livets föränderlighet

Jag tyckte att han sa så, Timbuktu. Satt i tv-soffan och sydde och hade tv:n på som sällskap. Det var ett musikprogram och jag lyssnade med ett halvt öra, men så hörde jag dom orden; Omfamna livets föränderlighet, och det lät så vackert! Vi kan vilja att allt ska fortsätta vara som förut, för det är invant och tryggt, men livet förändras ständigt, och vi förändras också. Istället för att streta emot och förfasas, kanske ska vi bara omfamna föränderligheten!!


Dagens "tacksamhets-citat"!

Skolveckans sista lektion är den jobbigaste, tror jag berättat om det tidigare. Det blir också som en utmaning. Att jag ska ha koll och klara av den så att alla elever kan känna sig nöjda med dagens arbete, att dom verkligen känner att dom utvecklas och får något gjort. Jag förbereder minutiöst och jag inleder med en tydlig genomgång så att alla vet vad dom ska utgå ifrån.
Det gick riktigt bra idag, och det mest intressanta var att två av eleverna (två av dom som faktiskt bidrar till oordningen) frågade; Hur kan du vilja vara textillärare? Du måste ha värsta tålamodet! Den ena sa; Jag skulle inte ens vilja vara det om jag så fick 70 000 kronor i månaden.
Det är underbart! Dom förstår att det är skitjobbigt att lotsa den där gruppen! Dom kan bara inte riktigt rå för att dom är som dom är.
Jag tycker om dom!
Apropå 70 000 kronor i månaden. På lunchen fick jag veta att lönelistor florerat  i personalrummet igår. Det är tydligen en enorm löneskillnad mellan oss kollegor. Från 28 000 kr till 44 000 kronor i månaden. Idag var lönelistorna borttagna,men jag blev förvånad när jag hörde om dessa skillnader. Och blev förfärad när jag fick veta om kollegor som hade låg lön, men som jag vet gör ett minst lika bra jobb som dom som tjänar 10 000 kronor mer i månaden. Det är verkligen inte klokt!
Själv har jag alltid "halkat efter". Den här gången fick jag del av lärarlönelyftet och fick 2000 kronor mer i månaden, den största höjningen jag någonsin fått under mina 17 år på denna skola. Dock ligger jag fortfarande bland de lägsta. Men jag är nöjd. Det finns dom som tycker att jag inte alls borde vara nöjd med det. Men vad tjänar det till att vara missnöjd?  Hade jag varit en karriärs-människa, så kanske jag misstyckt, men det finns så mycket mer än jobbet här i livet!

Och nu har vi helg!
Och jag omfamnar livet!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar