lördag 20 februari 2016

Masesgården Dag 1


Den svenska vimpeln vajade tappert i snöyran. Flaggstången som den satt på, står mitt i den genuina, vackra, gamla Dalagården dit jag anlände idag på eftermiddagen.
Hade rest med ett iskallt tåg från Uppsala till Leksand, där var vi flera kvinnor som blev upphämtade med minibuss och körda till slutmålet; Masesgården.
Sist jag var här, för 5 år sedan, blommade syrenerna och Siljans spegelblanka vatten låg blått omgärdat av nyutslagna björkar. Som en riktig försommardröm.
Nu var det vintervackert istället, men eftersom jag var så genomkyld skyndade jag mig in i stugvärmen. Våra rum var inte färdiga, så jag och en kvinna satte oss i matsalen och drack hett ört-te och pratade. Det finns hur många olika sorters te som helst av märket PUKKA och dessutom gårdens egna blandningar, så tedricka kommer det att bli mycket av!
När jag fått mitt rum packade jag upp och gick sedan till Pool-huset för bastu, simning och Kneipp terapi. Det är två långsmala bassänger bredvid varandra, den ena med varmt vatten och stora stenar på botten, den andra med iskallt vatten. Här ska man gå 5-10 varv och på så sätt få upp blodcirkulationen i kroppen.
Efter kvällsmaten var det information. Först allmän information och sedan specifikt om veckans kurs. Jag hade uppfattat att en del skulle vara yoga, men tydligen är det enbart pilates och NIA. Ulrika, kursledaren verkar vara ett energiknippe, och hon drog med oss allihopa till gympasalen för ett litet smakprov. Det "lilla smakprovet" höll på en dryg timme och var riktigt svettigt och fartfyllt. Liknar inget jag testat förut, men verkar roligt!
Nu har jag dragit mig tillbaka till rummet och ska strax lägga mig och läsa.
Det känns härligt att vara här, och jag är verkligen redo för en spännande vecka!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar