tisdag 19 maj 2015

Olustig ordväxling!

Tillbaka på heltid på jobbet och hur mycket som helst att göra. Det gäller att beta av en sak i taget och känna att det är gott nog. Inte titta på allt som inte hinns med!
Sen finns det bättre och sämre lektioner. För det mesta är dom bra. Men den första dubbellektionen efter lunch idag var inte alls trevlig!
Den består av en liten grupp elever som av olika anledningar behöver mer stöd och lärarresurser. Det har inte fungerat så bra under tiden jag varit borta, så mentorerna har valt att dela in den lilla gruppen i två, så varannan vecka kommer fyra elever och nästa vecka kommer fyra elever. Det är också en assistent med i gruppen.
Nu började man den här omgången med att dividera om vilken grupp som egentligen skulle ha slöjd, eftersom att förra veckan ställts in, då man inte lyckats få tag på ngn vikarie.
Sen gällde det att få eleverna att plocka fram sina arbeten. Två av eleverna hittade inte sina arbeten och en av eleverna tog fram ett stort stycke fleece-tyg på 1 gånger 1,5 m ur sin påse. Vikarien hade lovat honom att göra en filt. Gissa om det uppstod kalabalik då jag plockade ifrån honom tyget, och sa att det inte var möjligt att få göra varken ur budget eller läroplanens synvinkel. Där vidtog upprörda diskussioner, då de båda elever som inte hittade sina påsar, lade sig i och ansåg att jag var en "fittig" och dålig lärare. Nu tänkte dom minsann inte göra något, eftersom man ändå inte fick.
Jag försökte med allt. När en av eleverna för tredje gången tog fram sin mobiltelefon och började titta på en film, så försökte jag ta tag i den, varpå han blev fly förbannad och skrek åt mig att ge fan i hans mobil, försökte jag en gång till så skulle jag få en ordentlig käftsmäll. Han visste mycket väl att det är mobilförbud på lektionen, men det tänkte han inte bry sig om, och han hotade återigen med en käftsmäll. Sen satte han på mobilen igen. Jag bad honom då att lämna klassrummet, men han vägrade. Då gick jag istället och hämtade hans mentor, som blev så arg, eftersom detta inte är första gången som han hotar. Hon hämtade upp rektor och så gick vi tillbaka till klassrummet.
Samma attityd och ord upprepades mot rektor, och så hade lektionstiden tagit slut, och vi kom liksom igen vart. Nu blir det möte med föräldrar senare i veckan, och så får vi se vad som händer.
Jobbigt och mycket olustigt!
Trevligare då att efter sista lektionen stanna kvar och färdigställa förklädet till vår käre vaktmästare som fyllt 60 år och som ska uppvaktas i morgon eftermiddag!

 
Och en annan "för själen lugnande aktivitet" ägnade jag mig åt nu i kväll! Jag vek planteringsbyttor av tidningspapper och planterade om mina små blomsticklingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar