tisdag 5 maj 2015

Magra Maj

Magrat har jag gjort, hela 4 kg, sedan jag började detoxa. Huden på magen hänger skrynklig och slapp. Men den blir nog strax utspänd när jag börjar leva som vanligt igen. För nog kommer jag att återgå till gamla vanor. Fast jag kommer att ha en helvegetarisk dag i veckan hädanefter, har hittat så många spännande recept jag vill prova.
Det som är bra med återhållsamhet ett tag, det är att jag "går igång" på smaker. Det är som att ha varit lite blasé och sedan gjort en omstart. Allt blir liksom nytt. Jag kan förnimma hur gott det kommer att bli med den där första koppen, starkt kaffe. Eller den allra första klunken av ett riktigt gott vin. För att inte tala om den första tuggan på ett nybakat bröd.
Ska faktiskt tjuvstarta med vin och surdegsbröd redan imorgon, och fuska, men det råkar vara min födelsedag, så jag gör ett undantag. Dessutom är det på sluttampen med den här detoxperioden. Tre veckor har gått på lördag.
Allt som gör att man frångår invanda rutiner, kan för övrigt kännas härligt.
Idag åkte jag t ex själv och handlade, vilket egentligen hör till mina invanda rutiner, men den här vårterminen har jag för det mesta haft med mig en liten ett-åring som ska sättas i vagnen och ha något att roas med, och man skyndar gärna på att handla. Idag kunde jag ta det lugnt och dessutom lämna vagnen för att gå tillbaka och hämta något jag glömt.
Eller den frihetskänslan jag kände när jag cyklade iväg själv häromkvällen och gick på bio. Barn och barnbarnsfritt istället för föräldrafritt liksom.....

Dagens detox blev en tallrik "Mulligatawny". Så hette den indiska linssoppan, med massor av smaker. Serverad med en klick fet yoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar