tisdag 13 januari 2015

Mitt jobb, just nu

Vi har börjat med ett nytt arbetsområde för årskurs 8, idén fick vi på en nätverksträff i höstas.
 Uppgiften dom får är följande; Du har några vänner som ska starta ett café, dom behöver hjälp med att formge ett förkläde som tydligt visar vad temat för deras café är. Tänk t ex på ett land, och vad som är specifikt för just det landet, finns det ett tema där som passar det här cafét, eller kan du hitta inspiration i någon bok, film, musik e dyl. Gör en tankekarta, en skiss på olika förklädesmodeller samt en planering.

Det var tydligen en uppgift som satte fart på kreativiteten, för oj så många roliga förslag och skisser som arbetades fram i båda mina åttor. Jag hade en igår och en idag. Det blir spännande att följa det här arbetet. Det var Disneytema, Barbapappa, Sagan om Ringen, Skottland, en sportbar i Kurdistan, Harry Potter, Afternoon tea-café i Storbritannien osv.

Jag har också startat upp ett arbetsområde i årskurs nio, där någon form av återbruk ska ingå. Dessutom ska dom få in en teknik dom aldrig provat tidigare, så det blir två utmaningar i ett arbete. Har bara presenterat det i en nia, men jag har två till imorgon, så det blir spännande att se hur kreativa de eleverna blir.

I årskurs sju jobbar vi alltid med symaskinsrepetition och att sy någon form av fodral efter en arbetsbeskrivning.

På särskolan har vi börjat jobba med enkel lappteknik, eleven väljer tre olika tyger och syr i hop nio stycken kvadrater som vi sedan skär för att sy ihop på olika sätt. Sedan kan det bli en kudde, en duk, en väska eller en gympapåse.

Kring de här fyra olika områden kretsar mina lektioner, åtminstone fram till någon gång mellan sportlov och påsklov. Därefter väljer eleverna fritt vad dom vill arbeta med.
Så långt är läraryrket ganska trevligt. Sedan tillkommer mentorstider, föräldramöten, utvecklingssamtal, omdömesskrivande, elev-vård, rastvaktande, elevvårdskonferenser, betygskonferenser, arbetsplatsträffar, ämneskonferenser, bedömningar osv. Sammantaget nästan en större del än själva lektionsbiten.

Så jag fortsätter titta i platsbanken och på andra jobbforum, vem vet, någon gång kanske det dyker upp något som är för mig!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar