tisdag 9 december 2014

Var sak ha sin tid?


Kroppen är verkligen komplex. Idag har det känts som om jag haft pms. Jag har varit mer än lovligt irriterad på allt och alla. Fräst och varit grinig, inte alls haft det tålamod som jag brukar. Eleverna har tassat på tå runt omkring mig. Och nu ikväll smockade jag i mig en dubbeldajm, kroppen bara skrek efter socker/choklad! Precis som då jag hade riktig pms en gång i tiden. Jag befinner mig ju i menopaus sedan ett par år tillbaka. Men kanske kroppen har någon form av hormoncykel ändå?
Jag äter syntetiska hormoner, men läser ofta om s k "harmoniska hormoner", hur man kan äta sig till en bra balans genom att lägga om kosten, motionera regelbundet och sova ordentligt.

Motionera regelbundet! Som jag gjort i över 15 år, har kommit av sig med köksrenoveringen känns det som. Den motion jag får sedan en månad tillbaka, är rundan med dammsugaren och långborsten, varje eftermiddag när jag kommer från jobbet. Idag blev det också styrketräning med 41 kg ugn som jag var och köpte på Ikea. Förstod inte riktigt hur stor och tung den var när jag hämtade den och skulle ha in den i bilen. Men det gick!

Kommer att tänka på det gamla ordspråket, som ursprungligen kommer från bibeln och Predikaren.
Ja, ja var sak har kanske sin tid?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar