lördag 20 december 2014

En ut, en in!

Maken for till Malmö över helgen, för det traditionsenliga julbordet hos ett dentalföretag som han arbetar åt.
Istället kom äldsta dottern hem! Jag hämtade henne vid stationen vid 12-tiden, när jag precis gått på jullov! Vi åt lunch tillsammans och gick en skön långpromenad med vovven. Så mysigt att ha henne hemma ett tag!
Snickaren har varit hos oss hela, långa dagen och nu är det faktiskt meningen att vi så smått ska kunna börja ta köket i anspråk!
Så när äldsta dottern åkte för att hämta sin syster på jobbet, läste jag ugnsmanualen och tänkte att jag lika bra kunde "bränna ur" ugnen. Kikade in och såg några plåtar, men tänkte att dom kunde stå kvar. Vred upp till 300 grader och snabbuppvärmning och medan den höll på att bli varm började jag plocka in livsmedel i kylskåpet.
Efter ungefär en kvart började det lukta väldigt konstigt. Bränt.
Kanske skulle jag titta så att inget mer än plåtarna låg där inne.
När jag öppnade luckan vällde rök och en frän, stickande lukt ut,  och på botten av ugnsemaljen låg en kartong och glödde.
När jag sprang och hämtade en tjock grytlapp, började eldslågor slicka kartongen.
Herregud, höll jag på att elda upp mitt nya kök!!??!!
Och var skulle jag lägga den brinnande kartongen. Slängde den i vasken och la en blöt trasa ovanpå. Då började brandlarmet tjuta. Och hunden skällde som en galning. Jag fick hostattack av den fräna röklukten.
Vilken kalabalik!
Jag slängde upp dörrarna och försökte vädra ut, men när flickorna kom hem hade röklukten spridit sig i hela huset.
Slarvigt av mig att inte kontrollera bättre. Jag brydde mig inte om att göra klart "ugnsbränningen" ikväll. Det blev en "tjejkväll" med döttrarna och en kompis till dom, räkor och vitt vin istället.
Sedan ägnade jag mig åt julklappstillverkning;

 
Tror att hand-dockor blir årets julklapp. Åtminstone från mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar