torsdag 18 december 2014

Bästa stunden på dagen

När Flogstavrålet ebbat ut och maken och dottern krupit i säng, kröp jag upp i soffan med min stickning och en kopp julte.
Dagen har varit intensiv och lång och jag behövde en stund för mig själv i lugn och ro.
Sista dagen med lektioner och det har varit helt galet med elever som kommit och gått för att färdigställa arbeten. Jag hann varken få lunch eller gå på toaletten före klockan halvett. Då hade vi "klassmys" med fika och filmvisning och samtidigt skulle jag kopiera betygen till imorgon, när det visade sig att det inte alls stämde. Lektioner fattades, det stod fel klassföreståndare och en massa annat, så först efter kontakt med administratören och fyra utskrifter a´ 27 kopior blev det rätt. Så skulle dessa skrivas under, kopieras och läggas i påskrivna kuvert. .Jag cyklade till blomsteraffären för att köpa julblommor till ledningen och därefter tillbaka till skolan för att göra beställningarna inför nästa termin. Sedan skulle det dukas till julfesten som körde igång klockan fyra.
Det var ett väldigt fräscht och lite annorlunda julbord med asiatiska smaker som vi bjöds på. Det delades ut julblommor och alla vi i personalen fick varsin pocketbok inslagen i paket.  Många var trötta och bröt upp redan vid halvsju-tiden. Jag och min närmsta kollega kom igång med att prata om ett nytt projekt vi ska köra igång med årskurs 8 till våren, och vi fick flera bra ideér, så nu måste vi träffas en av lovdagarna och planera mer ingående. Tillslut var det bara en liten klick av personalen kvar och då blev det hög musik, mer vin och dans. Men själv fick jag ett ilsket magknip och valde att cykla hem. Jag skulle koka knäck till betygsutdelningen imorgon, det har blivit en liten jultradition som uppskattas. Med tanke på det ihopplockade köket, tog det ett tag innan jag hittade kartongen med knäckformar. Tillslut fann jag den och knäcken blev kokt och upphälld. Hann också bränna mig rejält på vänster pekfinger då en knäckform välte och jag försökte resa den och fastnade i den heta knäcken.
Och just nu känner jag att den här stunden, med tystnaden, stickningen och julteet, blev den bästa på hela dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar