måndag 25 augusti 2014

Ringrostig

Ikväll tog jag mig an att sätta ihop min vävstol som stått nedmonterad sedan mammas hus blev sålt 2010. Vävstolen som jag köpte för pengar jag fick ärva efter min morfar och mormor. Det är en Bergå vävstol i björk, 120 cm bred med 8 trampor och lattor. Jag har vävt många meter trasmattor, någon ullmatta, gardiner, plädar, löpare, dukar och tyg till pälsvästar och babytäcken. Många trasmattor och metervis med löpare ligger fortfarande oanvända. Tyvärr tycker ingen av mina barn om trasmattor, så jag har inte lyckats bli av med några där. Själv tycker jag det är den bästa mattan för köksgolv! Kanske ändrar dom sig någon gång.
En vävstol ska stå uppställd med en väv i, det tycker i alla fall jag. Så nu när maken nu flyttat upp i utflyttade dotterns rum med sina grejer, så blir det plats för mig.
Många delar är det till en vävstol, och jag fick lägga pussel, vända, vrida och skruva. När jag till slut fått ihop de största delarna upptäckte jag att ett stag var felplacerat! Men klockan hade hunnit bli mycket, så jag bryggde istället en kanna te och så blev det kvällsfika med goda blåbärsmuffins.
Var visst lite ringrostig. Imorgon kväll blir det bakläxa!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar