onsdag 1 augusti 2012

Vår bästa tid är nu!

Vilken härlig dag vi haft!
Startade dagen med nybakade scones ute i trädgården, det var sol, blåst och blå himmel, en skön sommarkänsla!
Vid lunchtid cyklade vi ner till Storgatan och klev på bussen mot Stockholm. Bus4you har få men billiga avgångar och otroligt sköna säten!! På vägen mörknade himlen och världens åsk- och regnväder utbröt! När vi var på plats i huvudstaden var det bara att springa genom blötan mot Vetekatten där vi skulle starta upp vår eftermiddag med kaffe och deras underbart goda smörbullar! Vi fick sitta inomhus!
 Det hade lättat något när flickorna fortsatte på stan och jag skyndade mej till spårvagnen på Sergels torg för att åka till Nordiska museet. Två timmar spenderade jag på tre av utställningarna; Väv, Skolslöjd och Hiram. Kolla in på http://www.nordiskamuseet.se/ . Framförallt vävutställningen var mycket sevärd och där träffade jag ett par vävintresserade kvinnor som jag pratade med om vävning i grundskolan. Hade nog kunnat spendera mer tid här, men museet stängde klockan fem, så jag blev mer eller mindre utkörd!
 Ute hade nu äntligen solen behagat titta fram igen och jag promenerade i maklig takt längs Strandvägen, gick in en sväng på Svenskt tenn och satte mej sedan i baren och tog ett glas vin på Koh Phanang på Nybrogatan 8 där jag stämt träff med flickorna för att äta middag. Klockan sex dök bägge tjejerna upp, med shoppingpåsar i händerna! Vi fick ett bord för tre bredvid en tuk-tuk, miljön var verkligen mysig härinne. Riktigt bra mat bjöds det också på-min kycklingrätt i grön curry var stark så läpparna domnade!
Slutmålet för dagen var Allsång på Skansen, vi kom precis i tid till att publiken "skulle värmas upp" inför tv-sändningen. 15 000 personer var på plats och eftersom vi kom rätt sent stod vi ganska långt bak, men fick ändå en ok vy över scenen och framförallt fick vi uppleva stämningen.  Det bästa, som jag tyckte, var nog Jan Malmsjö-kavalkaden, han själv fick sitta på scenen och titta på, och sedan sjöng han "Vår bästa tid är nu" som allsång och då klämde vi i och sjöng för full hals.
Det är en fantastisk miljö där uppe på Skansen när solen går ner och man blickar över vattnet och Stockholm. En helt fantastisk fullmåne hade också placerat sej på himlavalvet och spred ett nästan magiskt ljus när vi hastade iväg tillbaka till stationen för att sätta oss på bussen hem.
Samma måne som lyste på vår cykelväg hem här i Uppsala. Jag blev riktig kall innan jag kom hem, hade bara en tunn kofta över kortärmad blus och kjol med bara ben-termometern hemma visade  + 11 grader, så det var kanske inte så konstigt. Men nu har vi suttit med tända ljus och druckit te vid köksbordet, samtidigt som jag körde Youtube-klipp med olika inspelningar på "Vår bästa tid är nu"....
Och det är så sant som det är sagt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar