torsdag 23 augusti 2012

Osteopati för första gången

Jag anslöt mig till "Groupon" och "Dagens Deal" i ett svagt ögonblick! Egentligen är det idiotiskt, eftersom jag funderat på att sätta upp "Nej tack ingen reklam" på brevlådan. För vad är det här, annat än just reklam. Min E-post, bombarderas med massor av erbjudanden via dessa företag varje dag! Ändå lockades jag av ett, och betalade i början av augusti. Det gällde 3 ggr avslappningsmassage, hos en kiropraktor ganska nära vårt hem. Erbjudandet var otroligt förmånligt, och jag tänkte att om han nu utbildat sig till kiropraktor, så kan det väl inte vara en "klåpare", och jag brukar ändå gå regelbundet på massage. Idag var jag där på första besöket! En liten rund man som bröt på amerikanska, verkade lite lätt virrig, men sympatisk. Han hade anslutit sig till "Groupon" som ett led i marknadsföringen, och gensvaret hade varit enormt, han hade mer arbete än han någonsin kunnat drömma om. Nu gällde erbjudandet plötsligt inte bara avslappningsmassage, utan jag fick berätta om mina eventuella problem, så kunde han avgöra vilken typ av behandling jag skulle behöva! Eftersom jag är lite skeptisk till kiropraktikers ibland ganska tuffa behandlingsmetoder, sa jag direkt ifrån om att han inte fick "knäcka" kotorna i nacken. Det har jag gjort en gång, och det var mycket obehagligt! Så det lovade han att avstå ifrån. Fast han gruffade något om att det faktiskt var en bra metod! Han undersökte mig grundligt och hittade faktiskt genast min "onda punkt", samt varifrån den härstammade. Intressant!! Jag har provat sjukgymnastik, olika typer av massage, naprapati och akupunktur men aldrig förut osteologi. Det fick jag prova nu! En märklig form av sträckning/tryckning på olika delar av kroppen. Osteopati ser till kroppens dynamiska helhet och självreglerande förmåga. Efter det ville han testa "djupa akupunkturnålar" på just den onda muskeln. Han berättade ingående hur otäckt han tyckte det var första gången han såg någon sätta en sådan nål i Kina-och jag avbröt honom tvärt och fräste att skulle han få sätta en sådan nål i mig, måste han bli lite mer pedagogisk i sin förklaring. Jag fick en sådan nål, och det kändes faktiskt inte värre än de grunda nålar jag tidigare fått. Så avslutade han hela behandlingen med lite naprapatiska vridningar, som jag fått tidgigare och som är rätt obehagliga. Jag ligger på sidan och han tar kroppstyngden och vrider höften åt ena hållet och axelpartiet åt andra hållet, för att försöka lossa låsningar mellan ryggkotorna. Så från att ha trott mig åka på en avslappningsmassage, gick jag därifrån, ganska omtumlad och frusen!! Ändå ska jag dit om en vecka igen..... Kvällen ägnar jag åt pizza-bak och så blir det tidigt sänggående, jag har nämligen fått rejält ont i halsen, något som yngsta dottern haft i några dagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar