tisdag 28 augusti 2012

Modets offer

Söndag den 12 augusti visade Dokument utifrån; "Modets offer" på tv. En skrämmande skildring av hur klädindustrin skördar offer i alla led. Från odlaren, spinneriet, väveriet, färgeriet, sömmerskor, distributörer och konsumenter. I skinnindustrin var garvaren den första att drabbas. Filmen finns att se på Svt Play någon vecka till och jag kan verkligen rekommendera den. Själv har jag sett den tre gånger eftersom jag valt att visa den i årskurs nio. Ville starta terminen med att prata textil och miljö. I 15-årsåldern börjar många handla egna kläder, och väldigt många blir otroligt spendersamma konsumenter i den här åldern. Samtidigt är man påverkbar och intresserad av saker som rör en själv. Det har blivit långa och bra diskussioner i klasserna efter filmen. Själv kände jag, första gången jag såg filmen, maktlöshet och hopplöshet. Flera av ungdomarna kom istället med kloka synpunkter och framtidstro. Och vi måste inse att vi alla kan hjälpas åt, bl a genom att konsumera mindre kläder och textil!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar