fredag 10 augusti 2012

Hemlig resa...

...stod på programmet idag, som kickoff inför läsåret. Klockan 8.00 avgick bussen från Eriksbergsskolan. Förväntansfulla lärare och annan skolpersonal som inte visste vad dagen skulle innehålla. Färden gick åt nordost och första stoppet var vid Salsta slott. Där var jag en hel del på 80-talet på flera minnesvärda konserter, riktigt bra musikminnen med bl a Cornelius Wresjvik, Lena Nyman, Stefan Nilsson, Tommy Körberg och Östen Warnebring. Idag tog en mycket trevlig slottsherre med kavaj och lila skjorta, emot på trappan vid huvudingången. Slottet var fyllt av folk och en massa rekvisita. Man höll på att förbereda för en tv-inspelning. Men vi blev hänvisade en trappa upp till en stor sal där vi fick en mycket intressant föreläsning om ett gammalt, glömt Uppsala. Det var författren Ola Larsmo som talade med utgångpunkt från sin bok "Jag vill inte tjäna". Det var mycket intressant och jag måste faktiskt låna den boken och läsa! Så var det kaffe och smörgås och vi hade lite uppvaktning av en "Nyfylld" kollega. Så delades vi upp i två grupper och fick visning av slottet av slottsherren Arne, som jag tyvärr glömt efternamnet på, men han var en otroligt duktig och kunnig guide och spännande person! Så fortsatte färden norrut mot Forsmarks bruk där vi fick en god lunch på värdshuset och därefter en bussrundtur till kärnkraftverket. Det hade jag inte trott om mej själv! Jag som gick med knappen "Kärnkraft, nej tack" en gång i tiden. Inte gav det väl heller så mycket, men vi skrattade gott åt den övertydlige guiden som nästan talade som till en barngrupp. Kvar över fem var vi tillbaka vid skolan igen. Nu är första arbetsveckan avklarad, den var lagom lång med 3 dagar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar