tisdag 14 augusti 2012

Kaerlighed til Danmark

Jag har hittat en skön samling med Cornelius-låtar på danska. Det är något visst med det danska språket. Det låter så mjukt och vackert, och deras sätt att säja min flickvän/pojkvän; "min kaereste", det är så fint! Kanske hänger det litegrann ihop med att vi, när barnen var små, varje sommar tillbringade minst en vecka på Fyn, tillsammans med familjer från Danmark, Sverige och Norge, i en härlig gemenskap. Och vilken miljö, alldeles vid havet vid Stora Bält-bron låg gården/hotellet, med en alldeles egen sandstrand och brygga. Och vilken otrolig mat vi fick. Det var verkligen riktiga höjdarveckor! Men allt upphörde för kanske 5 år sedan, stället (som danska lärarfacket och något som hette ungdomsringen ägde) blev uppköpt av ett stort hotellkomplex, som byggde om allt, för att tjäna mer pengar, antar jag. Åtta timmar på jobbet idag, varav 3 1/2 på föreläsning om omdömen och individuella utveckllingsplaner. Vad får man skriva, vad bör man skriva? Det är en svår bit att bli "samkörda" på, att verkligen hitta ett sätt som alla kan enas om. Vi har fått en hel del kritik, så vi behöver göra något åt det. Men processen är inte enkel. Föreläsaren konstaterade att en väldigt stor del av lärarnas arbete går till denna typ av dokumentation. Han hade också gjort ett räkne-exempel på vad det kostar, dvs omsatt tid till pengar av lärarnas löner. Eftermiddagen ägnades åt praktiskt arbete, och jag fick lägga ner en hel del tid på mitt schema som behövde justeras. Har detta läsår fått två extralektioner i mitt förordnande, det finns inget som säjer hur många lektioner man ska ha. Så det är väl bara att acceptera, jobba och vara glad! Efter jobbet gympade jag, och nu ska jag lägga upp ett par byxor åt en kollega. Maken drog till golfbanan efter jobbet, han ska vara med på en tävling på fredag, och ville träna lite! Vi ska fika tillsammans när han kommer hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar