tisdag 21 augusti 2012

Trött tisdag!

Jag såg en skämtteckning i förra veckan; ena halvan, daterad 1960, visade ett föräldrapar som stod med ett betyg i näven och skällde ut sin lille son. Andra halvan, daterad 2000, visade samma föräldrapar som stod med betyget i näven och skällde ut en förskrämd lärare som satt och hukade bakom sin kateder. Lite sanning ligger det allt i bilden; förr var det elevens fel att betygen var dåliga. Nu är det lärarens eller skolans fel att elevens betyg är dåliga. Den bilden dök upp på min näthinna när jag cyklade hem efter ett föräldramöte kl 20.45 ikväll. Det har varit en låååång dag. När jag cyklade till jobbet imorse, passerade en V-formation av sångsvanar precis över mitt huvud. DET var en häftig känsla om än lite vemodig. Dom var påväg söderut. Ett hösttecken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar