torsdag 2 augusti 2012

Fel på vågen?!!

Trerätters middag på en vanlig torsdag..... Kan ju alltid skylla på att vi skulle fira äldsta dottern som hade namnsdag, men jag vet inte om det är rikitgt sant. Under ledigheten är det lätt att man "unnar sej" lite extra. Kollar nya recept och experimenterar lite med matlagning. Äter senare och dricker vin oftare.
Och jag antar att det inte är fel på vår badrumsvåg, jag har nog faktiskt gått upp 3 kg i sommar. Jag brukar gå upp på somrarna, men jag brukar också gå ner dessa extrakilon när allt drar igång. Tyvärr har jag märkt att det blir svårare och svårare att få bort dom där extrakilona.
Trodde att jag hittat ett knep med min nya telefon. Har laddat ner en massa "appar" av olika karaktär, och för ett tag sedan hittade jag en app som hette "shape up". Där fyllde man i längd, vikt och normalt rörelsemönster. Man fyllde i hur mycket man ville gå ner i vikt och på hur lång tid. Utifrån det fick man reda på hur många kalorier per dag som man skulle stoppa i sej för att nå sin målvikt. Sagt och gjort, det här skulle väl inte vara så svårt!
Varje dag fyllde jag i vad jag ätit och druckit och hur mycket jag rört mej och så fick jag reda på hur jag låg till.
De första två dagarna låg jag ungefär 150 kalorier över den förbrukning jag skulle ha för att nå min målvikt. Dag 3 låg jag på 100 kalorier för lite, så då tänkte jag att det kunde kompencera. Dag 4, 5 och 6 låg mitt kaloriintag på 1000 kalorier över och det  lyste stora röda kryss i min mobil......
Då la jag av och raderade appen.
Nu äter och dricker jag och njuter av varje tugga och av varje klunk. Jag fick brev från jobbet idag-om mindre än en vecka drar allt igång igen. Då blir det andra bullar!
(Kanske smörbullar???)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar