tisdag 15 maj 2012

Tisdagens Fröding

"Är jag ett frö, bestämt att ej dö
i evigt oändliga tider?
Kanhända ett val mellan växa och dö
är ställt för vart levande frö
och medlet är synder och strider?
Kanhända förbleve jag frö,
oskyldigt och rent som snö,
men ännu alltjämt blott frö,
om icke jag syndar och lider?"

Skolan är full av frön, en del är busfrön, men många oskyldiga och rena som snö...
Imorse hade jag 26 stackare i matematik, jag fick rycka in som vikarie-arma barn!! Men det gick bra, dom satt så snällt och räknade i sina häften, och det var tyst och lugnt i salen.
Mer högljutt var det resten av dagen i min egen slöjdsal. Det är alltid ett halvt kaosartat tillstånd när slutet av terminen närmar sej. Plötsligt får eleverna vårfnatt och får massor av bra ideer som måste startas upp och hinnas med. Och alltid försvinner dagar i lov, studiedagar, klassresor, teater el musikalprojekt. Idag hade jag elever på alla korta stunder mellan befintliga lektioner och på elevens val årskurs nio hade jag en massa extraelever. T om elever som under resten av året arbetar trögt och ofokuserat blir som förbytta när det drar ihop sej till betygsättning!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar