tisdag 8 maj 2012

Dagmammeminnen!

Idag har jag stått ute i solen i 7 1/2 timme på Studenternas idrottsplats och skrivit upp resultat på kulstötning och listat 800-m löpare. Eleverna har haft friluftsdag med friidrott. Det är alltid lite roligt att träffa eleverna i andra sammanhang än lektionstid. Och underbart att få vara ute en hel dag och få betalt för det!!
Den "utebiten" är det jag saknar mest med dagmammetiden.
Jag arbetade som dagmamma i två perioder. Först när pojkarna var två och fyra år. Då hade Uppsala kommun en drive där man värvade dagmammor i vårt område, och man lockade med att man fick låta sina egna barn ingå i gruppen, så att man fick betalt även för dom. På den tiden hade man även fritidsbarn, dvs lite äldre barn som kom hem till en efter skolan. Jag minns en pojke som hette Mattias och bodde på vår gård. Han kom in "bara som kompis" till framförallt vår äldste son Gustav. En dag när vi satt runt köksbordet och åt mellanmål, det var väl en 7-8 barn så utbrast han: -Min mamma skulle få klena nerver av att vara här!! Det var ju alltid sådant liv!
Jag jobbade på i 2 1/2 år, sedan dröjde det tills flickorna var födda och vi hade flyttat hit till Flogsta. Då var jag på igen, även denna period varade 2 1/2 år. Först fick jag för mej att äldsta dottern då skulle gå på dagis, eftersom jag bara skulle få småbarn i gruppen och jag tänkte att hon inte skulle få tillräckligt med stimulans. Det var ett trauma varje morgon när jag lämnade henne ledsen och själv knallade iväg med fem småbarn så efter ett halvår skrev jag ut henne.  Den här perioden var faktiskt stundvis väldigt rolig eftersom vi var tre dagmammor som jobbade efter "Ur och skur-modellen" och vistades väldigt mycket i skog och mark. Och det var just den biten som jag sen kom att sakna när jag började jobba i skolan, det kändes liksom instängt!
Men sen finns det väl andra bitar som jag saknar mindre. T ex när vi skulle stänkmåla julkort i köket och hela väggen blev nerstänkt också, eller när jag köpt en ny höstkrysantemum till trädgården och två av dagbarnen lyckades pilla av varenda blomknopp och lägga i cirklar runt urnan. Eller sex par skitiga galonisar med gummistövlar i hallen, bajsblöjslukt i hela huset osv. Jag är dock väldigt glad att jag gjort det och jag vet att jag faktiskt gjorde ett bra jobb och att även mina egna barn uppskattat dessa perioder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar