söndag 27 maj 2012

Flogstavrålet

Vi bor i ett radhusområde, precis nedanför de höga studenthusen i Flogsta. Därifrån har man sedan 60-talet varje kväll klockan 22, stått uppe på taket och vrålat ut sin ångest över studier och tentor. Det märkliga är att vrålen brukar bli högre och mer desperata till helgen, eller när sommaren närmar sej....
Igårnatt när Laureen vunnit melodifestivalen blev vrålet öronbedövande, trots att klockan var halvett. Det var högtalare på taken och glädjeskrik och skrän, så det hade väl i och för sig inget med ångesten att göra. Grejen var att jag hade tänkt sova. Vi måste ha fönstret i sovrummet öppet nu när dagarna är så varma.
Flickorna kom hem vid 1-tiden från storebrors fest, så först gick jag upp och pratade lite med dom och hörde hur dom haft det. Sen i säng igen. Maken som redan hunnit somna in djupt snarkade rätt ordentligt, och så musik, skrik och skratt från taket. Jag vred och vände mej, det var täcke av och täcke på (ja, jag är i den åldern nu), provade att ligga skavfötters men flyttade snart tillbaks igen. Strax före klockan 3 skruvades musiken ner skriken minskade. NU, kanske sömnen skulle infinna sej.
Tror ni inte att fågeldjävlarna satte igång och kvittrade frenetiskt och högt!! I vanliga fall brukar jag tycka det är väldigt mysigt med kvittret som börjar lite svagt i första gryningstimmen och sedan växer sej starkare med ljuset. Men just i natt kändes det inte ok. Dessutom var kråkorna förmodligen irriterade på något, och deras skrän är inte så vackert!
Tillslut måste jag ändå ha slumrat in, för jag vaknade klockan halvnio och då hade maken gått upp utan att jag hörde det!
Trots detta har dagen förlöpt väl. Vi har fått mycket gjort-varit till handelsträdgården, satt potatis, bytt sängkläder, tvättat och fått torrt, plockat gullvivor och varit upp till minneslunden för att jag tänkte på min lilla mamma. Själv blivit firad på mors dag och så firat äldste sonen Gustav som fyller 28 år. Han bjöd hem oss på supergoda fruktdrinkar, kaffe och tårta-och så hade han köpt en helt underbar stor Hortensia till mej!!
Nu ska jag iväg på ett gympapass, maken är och spelar golf. Ikväll blir det lite god kycklinpasta med vin för tre personer Kullander. Dotter Karin har sin studentskiva ikväll/natt-så henne lär vi inte träffa förrän imorgon. Det är en rätt hektisk tid nu-eller ska man säja hänryckt, eftersom det är pingst!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar