söndag 1 november 2015

Planer kan komma att ändras...

Mauritius-Bryssel-Omberg
Maken ska fylla 60 år. Vi började redan i somras så smått fundera och planera för att vi ville göra något särskilt i samband med födelsedagen.
Mauritius, en plats vi båda gärna vill uppleva, där behöver man 10-14 dagar. Det blev svårt för en lärare som inte får ledigt.
Men höstlovet då, Bryssel, där har ingen av oss varit. Biljetterna var svindyra, det var inte värt priset.
Omberg, vandra, det tycker vi båda om! Så fick det bli!!
När maken kom från jobbet i torsdags eftermiddag, åt vi mat och sedan gav vi oss iväg!
Det blev mörkt innan vi kom fram till Borghamn, vi hade kört fel på småvägar, men tillslut hittat rätt. Nyckel till vårt rum låg i en brevlåda vid en stängd reception. Det var en gammal militärförläggning som byggts om till vandrarhem- hotell- och konferensanläggning. Nästan öde, bara en bil, förutom vår, på parkeringen.
Morgonen efter vaknade vi upp till denna utsikt;

Vi dukade frukost, gjorde iordning matsäck, snörde på oss vandringskängor och gav oss iväg!

Fantastiska var de vyer vi fick uppleva under vår nära 2 mil långa vandring runt "övre halvan" av Omberg. Vätterns storslagna vatten alltid i närheten. Dofter, ljud, ljus, färger. Magiskt.
På eftermiddagen hann vi in en tur till Vadstena där vi flanerade runt i staden, besökte kyrkan och en konstutställning.
På lördag förmiddag bilade vi till Ombergs turisthotell och startade dagens vandring härifrån.

Alvastra kloster

Ellen Keys Strand

Vackra bokskogar

Kallt, friskt vatten direkt ur bäcken

Vi gick nu "nedre halvan" av Omberg med fler sevärdheter, fornborgar och fantastiska utsiktspunkter över Tåkern, Vättern och det platta jordbrukslandskapet. Den här dagen gick vi ca 16 km och vid 15-tiden checkade vi in på Ombergs Turisthotell.

Det var lite som en tidsresa, som att flytta tillbaka till början av det förra århundradet, med byggnadens gammaldags charm och atmosfär.  Hotellet står med i White Guide och har 2015 utsetts till Östergötlands bästa restaurang, så gissa om lördagkvällens middag var en upplevelse!! Mat och vin var en smaksymfoni av högsta klass. Kändes extra lyxigt efter vandringen.
Frukosten i morse, innan hemfärd, gick inte heller av för hackor.

Så Mauritius och Bryssel, släng er i väggen.
Denna lilla minisemester i Omberg, var en alldeles, alldeles underbar upplevelse!!