fredag 6 november 2015

Dagboksbroderi


Två intensiva och mycket roliga dagar på broderikursen, är till ända. Nu har vi bara en träff kvar, i början av december, sen är hela kursen slut.
Och till den sista gången har vi fått rejält med hemuppgifter, börjar redan gruva mig för hur jag ska hinna med!
Första uppgiften, igår, var Free Flow Embroidery eller dagboksbroderi.
Precis innan fikarasten blev vi tillsagda att ta med ett tyg och fläcka det på något sätt. När vi satt i skolbänken igen stod följande på vita tavlan;
1. Brodera något från fikarasten
2. Berätta med broderi hur fläcken uppstod
3. Brodera två saker om dig själv
4. Brodera något om Sverige idag
5. Brodera vad du tyckt varit roligast på broderikursen
6. Brodera något med vänster hand.

Jag gick igång på detta och satt kvar i skolbänken till strax före klockan 22.
Så här tänkte jag; på fikarasten drack jag bara ett glas vatten. Eftersom jag inte gjort någon fläck, så gjorde jag en i klassrummet genom att smeta läppglans på läpparna och sedan trycka underläppen mot "glaskanten". Därför fick jag brodera mitt läppglans bredvid glaset. Fortsatte brodera glas, den här gången ett vinglas, eftersom jag tycker om att dricka vin. Glaset hålls av en hand med långa lackerade naglar eftersom jag tycker det är vackert. Broderade också dit en liten flaska med nagellack. Sverige idag är kontraster, så jag broderade ord som;  Rekordmånga asylsökanden, Svenska Hollywoodfruar, EU-emigranter, Paradise Hotel, The Bachelor, 5:2-dieten, Bag in Box. Roligast med kursen har ju varit allt, så jag broderade in namn på allt vi gjort och med vänster hand ramade jag in allt med förstygn.
En av läxuppgifterna är att göra minst 3 broderade dagboksbilder till.

Idag har vi hållit på att göra papperscollage, vilket också var jätteroligt. Läxuppgiften till detta är att välja en av bilderna och omsätta till minst 4 olika textila tolkningar/stygn.

Dessutom har vi ett kompendium i färglära som ska göras.

Ideér har jag fått massor, tar jag bara en sak i taget så ska det nog gå.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar