fredag 27 november 2015

Black friday

Black friday, ett uttryck som jag hörde första gången för ett par år sedan. Ett (som så mycket annat), amerikanskt påhitt. Affärerna rear, nästan skänker, slumpar ut varor.  I alla fall vill dom få oss att tro det.
Dotterns pojkvän har pratat om det och sett fram emot det i flera veckor. Han är säljare!
Det går alltså ut på att få oss att tro att vi tjänar på att shoppa, men i själva verket är det såklart affärerna som tjänar på att vi köper. Både på radio och i tidningar har jag idag läst om att denna "Black Friday" minskar i betydelse i USA, men här i norden verkar vi ha anammat det som begrepp.
Jag kan tycka att det är lite tragiskt att vi handlar så ofantligt mycket. Att shopping nästan  blivit en livsstil.
Men jag kanske ska vara tyst, eftersom jag alldeles nyss varit ute på en nätbokhandel och inhandlat tre böcker med "black-friday-rabatt"..... För att "rädda mitt ansikte" kan jag alltid skylla på att jag redan bestämt att köpa en av de tre böckerna i julgåva, nu unnade jag mig två böcker till eftersom det var rabatt! Och att läsa hör väl till en god sak!!

Det är första advent till helgen, den där perioden med årets största mysfaktor! Eftersom det är fredag, hämtade jag upp barnbarnet från dagis, och idag fick han hjälpa mig att börja pynta. Han plockade ut alla mina tomtar ur en kartong och fick ställa upp dem på hyllan i trappen.
I morgon fortsätter pyntandet och jag ska iväg på en julmarknad och köpa krans till dörren.
Men först några timmars sömn, i natt lär jag få sällskap av vovve i min säng, eftersom dottern är ute och roar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar