måndag 30 december 2013

Konst!

För 25 år sedan, strax efter min 30-årsdag ringde en f d tandsköterska till maken och bjöd hem oss till sig. När vi klev innanför dörren i hennes lilla hus, en av de gamla arbetarbostäderna i Lövstabruk i NordUppland, möttes vi av denna tavla!

Vad säjer man??!!  Jag var nog i det närmaste i chocktillstånd...

Till saken hör att vi året innan, som julkort skickat ett foto med hela familjen uppkrupna i vår säng. Visserligen var vi avklädda på överkroppen, men jag hade bägge pojkarna i mitt knä. Det skulle inte vara något oanständigt julkort, bara lite annorlunda; naken hud mot ljusblå vägg, taget med disfilter.

Riktigt så framställdes det ju inte på den här målningen! Jag minns faktiskt inte vad jag sa.
Hur många timmar hade hon inte lagt ned på denna oljemålning, den är i storlek en meter bred, 75 cm hög. Och på något sätt hade hon lyckats fånga våra drag, även om hon på egen hand "lagt till" mina bröst och en lång hårfläta som löpte från makens nacke, fram på bröstet.
Hem for vi med tavlan i kofferten, men de första 6-7 åren, gömdes den bakom en byrå i sovrummet!
Dock när vi flyttade till vårt nuvarande radhus för 18 år sedan plockade jag fram den och såg på den med nya ögon. Den fick hängas upp i trapphuset upp mot övervåningen, faktum är att jag nu tycker den är väldigt skoj!
Dock fick jag i julas höra av sönerna (som är med på målningen) hur jobbigt dom alltid tyckte det var att ta hem kompisar för denna tavlas skull! Det hände t om att dom i förväg plockade ner tavlan och gömde i förrådet, om inte vi var hemma.  Jag minns att dom sa att dom tyckte den var pinsamt, men jag tog det inte så allvarligt då. Nu i julas frågade jag om mina söners flickvänner tänkt något särskilt om den och dom berättade att dom blivit förvarnade innan dom kom hem och sedan faktiskt reagerat och undrat lite vad för excentrisk familj dom hamnat i!!
Spännande att höra! Jag menar så mycket nakenhet som finns i samhället men när det kommer till den egna familjen är vi pryda.
Undrar vem av barnen som vill ärva den?
Fast DET hoppas jag dröjer länge innan det blir aktuellt......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar