tisdag 17 december 2013

Lucka 17

Dagens bästa; skolans årliga julshow med så många talanger. Modiga, duktiga ungdomar som uppträdde med gitarr, sång, trombon, piano, dans och rap. Jag blir så imponerad över bredden och över alla talanger, över deras mod och självkänsla där uppe på scen. Härligt!!

Dagens sämsta; att skolans lokaler är i så dåligt skick! Igår pajade elementen och idag byts dom ut, skolan var iskall. Dessutom måste de öppna upp till krypgrunden för att komma åt alla rör. Med den påföljden att en frän stank av mögel la sig över hela nedervåningen i expeditionsdelen och i lärarrummet. Hur ser det alltså ut under skolan?? Alla fönster på skolan är dåliga, färgen har flagat av för många år sedan och flera karmar har vittrat sönder. I källaren i fackhuset håller man på att sanera, eftersom avloppsvatten från intill-liggande bostadshus trängde upp och dränkte allt. Där står fläktar på och allt som fanns i lokalerna slängs nu i två jättecontainrar som ställts upp på skolgården. Under mina 14 år på skolan har ständigt någon del varit under reparation, men tydligen "skrapas det bara på ytan", så efter en kort tid dyker nya problem upp.

Dagens julmys; blev när jag kom hem från skolan-genomfrusen och med luftvägarna irriterade av mögeldoften. Jag tände upp massor av stearinljus och värmde en stor kopp glögg!!

Dagens julstök; fixade färdigt alla julkort och därefter tog jag hand om det sista av pepparkaksdegen och bakade en julkrubba. I alla år har jag gjort samma modell av pepparkakshus, men i år blir det en krubba istället. Så nu ligger väggar, tak, golv, Josef, Maria, en ängel och lilla Jesusbarnet på en bricka i väntan på att monteras ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar