söndag 26 maj 2013

Födelsedagsmiddag och mors dag

Så här såg födelsedagspresenterna ut till sonen som bjudit på middag idag. Egentligen fyller han först imorgon, men vi firade idag.
Korgen har tema mat/matlagning, ett av Gustavs stora intressen, och innehåller; liten stekpanna, brödtermometer, förkläde, grillvante, handduk, två flaskor Amaronevin, pasta och olika såser/grönsaksinläggningar från den italienska delikatessbutiken, inplastade lappar med grönsaksnamn till odlingslotten, en kruka koriander och mörk choklad.
Tre av fyra barn tillsammans med respektive blev som en bonus för mig själv på mors dag. Sönerna hade köpt fantastiska blommor till mig som jag nu tagit hem. En jättebukett rosor till en vas och en krukros med stora, rosa blommor pryder fönsterbrädan.
Tanken var att vi skulle grilla utomhus, det var så fint och soligt hela dagen, men precis när middagen skulle börja vräkte regnet ner.  Fick bli ugnslagat och inomhus istället. Det var så gott och detoxvänligt så jag kunde äta allt, avstod bara fördrink och vin. Faktiskt tog jag en pytteliten bit av rabarbermarängtårtan till efterrätt, så lite fusk var det. Den var enormt god och jag ska ta receptet och laga den till midsommar.
Vi hade så trevligt, förutom en fadäs. Jag tog upp att dottern vill köpa hund, hon har faktiskt hittat en på blocket som hon säjer att hon tänker åka och titta på. Jag har sagt vad jag tycker om hundar på blocket, hur lätt man kan bli lurad och att det inte är seriösa försäljare där.  Så är det ju, och det sa både hennes pappa, bröder och flickvänner i mun på varann precis innan vi skulle sätta oss till bords.
Detta resulterade i tårar, så dotter med pojkvän satt inne på toaletten när vi andra började med maten. Hon tycker att ingen förstår och stöttar henne,  hon har ju alltid velat ha en hund, men vi förstår inte allvaret i det hela. Ja, vad säjer man?!
Hon kom ut tillslut, men var påfallande tyst resten av middagen, och när maken och jag tog bilen hem, ville hon promenera med pojkvännen.
Trots detta "lilla missöde" måste jag ändå säja att jag är så lycklig över mina barn, känner mig så rik när vi är samlade!!
Så är maj månads alla helger slut. Nästa veckända är det juni; då börjar sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar