torsdag 27 augusti 2015

Livsnjutaren


Visst är det lite lustigt att man faktiskt kan bli kär i en sak! I alla fall känner jag så!
Titta på den lilla grodan på bilden. Hur lättjefullt han ligger på rygg med armen under huvudet som stöd, och så har han tagit av sig kronan och lagt på magen.
Den här blev min för ett par somrar sedan, när maken, döttrarna och jag cyklade på Ven och stannade till vid ett litet växthus med försäljning av både växter och diverse hantverk.  Såg den direkt när jag steg över tröskeln. Där låg den på kanten av en liten damm med en stenvattentrappa, där vattnet porlade, som musik i mina öron. Livsnjutande och totalt i vila, och jag kände en sådan samhörighet, så jag blev alldeles glad, när jag förstod att den var till salu.
Idag upptäckte jag också att den lilla kaktusen, en av flera som jag köpte till yngsta dotterns studentmottagning när det var mexikanskt tema, har börjat blomma. Söta, små klart rosa blommor med en skarpt gul mitt. Fint.
Och god natt på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar