måndag 17 augusti 2015

Skomakare, bliv vid din läst!

Jag sitter vid köksbordet och ögnar igenom morgondagens program och aktiviteter. Det är dags att ta emot eleverna för ett nytt läsår. En niondeklass har jag i år, den femte klass som jag följt som mentor och klassföreståndare, under mina år på skolan. Eleverna i den första klass jag hade, är nu över 30 år!

Som det känns nu så kommer jag inte att aktivt leta andra jobb längre. Det har jag gjort i fem år och det tar både tid och energi.
Jag känner att jag nog är ganska nöjd där jag är. (Eller också är jag lat....)
Det är bekvämt, jag känner till rutiner och kollegor, jag har en bra sal med mycket upparbetat eget material och det är nära till jobbet. Det är ett ganska så fritt arbete och jag har god kontakt med eleverna. Jag tror också att jag är ganska så bra på det jag gör.
Tänker på ordspråket Skomakare, bliv vid din läst. Dvs, att jag ska hålla mig till den uppgift jag har och de områden jag behärskar.
Fördelarna är många.
Jag inser att det jag egentligen vill, är att arbeta mindre tid. Så att jag skulle "få loss tid till annat".
Det gick inte i fjol och inte heller i år, men jag får göra ett nytt försök nästa år.
Tills dess "gillar jag läget".

Läget just idag är toppen. "Göteborgsdottern" har kommit hem för ett knappa 3-dagarsbesök. Ikväll hade vi alla barn, respektive, barnbarn och hundar hemma på middag. Det blev livat och glatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar