söndag 3 november 2013

Alla helgons dag

                                             
                                              Jag har frågat en stjärna i natt
                                             -ett ljus långt bort där ingen bor-
                                            "Vem lyser du, främmande stjärna?
                                                 Du går så klar och stor".

                                                   Hon såg med en stjärneblick
                                                   som gjorde min ömkan stum;
                                                        "Jag lyser en evig natt.
                                                        Jag lyser ett livlöst rum.
                                            Mitt ljus är en blomma som vissnar
                                                           i rymdernas sena höst.
                                                          Det ljuset är nog till tröst."
                                                                                  Karin Boye

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar