onsdag 25 september 2013

Baktankar....

Ikväll har jag för första gången satt egen surdeg på rågmjöl.
Jag har alltid bakat matbröd och oftast med surdeg. Jag har via mejeribolaget abonnerat på surdegskultur. Små påsar med "pulver" som jag blandat med vatten och efter 24 timmar var det färdig surdeg som jag frös in i 2-dl förpackningar och tog fram till varje brödbak. I vintras sa jag dock upp abonnemanget och bestämde mig för att göra egen surdeg, från grunden.
Hur svårt kan det vara?!
Men jag har gått och dragit på det ända tills ikväll när jag äntligen kom mig för.
Så nu står det en burk med rågmjöl, vatten och lite honung på köksbänken. På fredag kväll ska jag "mata den" och på söndag eftermiddag räknar jag med att kunna baka bröd!
Fortsättning följer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar